פרס אפי
האגודה הישראלית לפסיכומטריקה מקיימת תחרות לפרס על עבודת מחקר בתחום המדידה וההערכה.
מטרת הפרס היא לעודד חוקרות וחוקרים צעירים/ות לבצע מחקרים בתחום המדידה וההערכה במסגרת לימודי תואר שני או שלישי, ולהעניק להם הכרה על כך.
הפרס מוענק בכינוס השנתי של האגודה וכולל תעודת הוקרה וסכום כספי. התחרות מתנהלת בנפרד עבור עבודות דוקטורט ועבור עבודות לתואר מוסמך, וזאת לסירוגין בכל שנה. קול קורא לתחרות מפרסם בכל שנה לאילו עבודות מחקר (תואר שני או שלישי) מיועד הפרס באותה השנה וכן את גובה הסכום של הפרס.
הפרס מוענק בכל שנה בתנאי שנמצאה עבודה הראויה לו מתוך לפחות שתי עבודות שהוגשו כמועמדות לפרס באותה השנה. במקרים מיוחדים הפרס מחולק בין כמה זוכים/ות באותה שנה.
הזוכה בפרס מתבקש/ת להציג את העבודה בכינוס השנתי של אותה שנה, והתקציר של העבודה הזוכה מתפרסם גם בחוברת התקצירים של הכינוס.
הגשת הצעות
במסגרת התחרות מזמינה האגודה בוגרי/ות תואר שני או שלישי שסיימו את לימודיהם במוסד לימודים אקדמי ישראלי מוכר, אשר עבודת התיזה או הדוקטורט שלהם אושרה בשלוש השנים האחרונות, להגיש עבודה זו כמועמדת לפרס אפי.
ניתן להגיש לתחרות עבודות אשר נושאן הוא מדידה ו/או הערכה במדעי החברה והחינוך (או בתחומים משיקים) או עבודות העוסקות בפיתוח של כלי מדידה והערכה או מחקר על כלים אלה.
הליך השיפוט
-
כל עבודה עוברת שיפוט נפרד על-ידי שני שופטים, ממאגר הכולל את חברי/ות מועצת אפי בעבר.
-
השופטים הינם לכל הפחות בעלי תואר השווה למתחרים על הפרס (עבודות דוקטורט נשפטות על-ידי שופטים שיש להם לפחות PhD; עבודות מוסמך – על-ידי שופטים שהם בעלי MA לפחות).
-
העבודות נשפטות אך ורק על-ידי שופטים שהצהירו בכתב שאין להם שום קשר או מעורבות עם העבודה שהועברה לשיפוטם.
-
השופטים מקבלים כל אחד/ת קובץ אנונימי של העבודה, ללא פרטים מזהים, וכן טופס שיפוט.
-
במקרים של פער גדול בציונים של שני שופטים, העבודה מועברת לשיפוט שלישי.
-
קריטריונים לשיפוט העבודות נקבעים על-ידי ועדת הפרס ומתייחסים במיוחד לתרומתה של העבודה לתחום המדידה וההערכה, למקוריות ולחדשנות שלה, ולאיכות המתודולוגית שלה.
תהליך הבחירה בעבודה הזוכה
-
המועצה המכהנת של אפי ממנה בכל שנה את ועדת תחרות הפרס, המורכבת מיו"ר הוועדה ושני חברי אפי המומחים בתחום מדידה והערכה.
-
יו"ר הוועדה מרכז/ת את כלל השיפוטים שקבלו העבודות ומציג/ה אותם לחברי ועדת הפרס ללא זיהוי של החוקר והשופטים.
-
הוועדה דנה בתוצאות השיפוטים וקובעת על פיהם את העבודה הזוכה בפרס.
-
יו"ר תחרות הפרס מציג/ה את החלטת הוועדה לאישור מועצת אפי.
2024
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר הלנה קמרון
ד"ר עינב אבני, אוניברסיטת חיפה
מרכז הערכה וירטואלי בהשוואה למרכז הערכה פנים-מול-פנים: בחינה מנקודת המבט של הארגון, המעריך והמועמד
מנחה: פרופ' גיל לוריא
2022
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר רון ברצלבסקי.
שאדה קשקוש, תזה לתואר שני, האוניברסיטה העברית
מוכנות ללימודים אקדמים ואוריינטציות להשכלה גבוהה בקרב צעירים ערבים בישראל
מנחה: ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר.
2020
יו"ר ועדת הפרס: מר נתנאל סילברשטיין.
מיכל לינצקי, עבודת גמר, המרכז האקדמי רופין
האם ניתן למדוד החלמה מהפרעות אכילה? תיקוף שאלון החלמה מהפרעות אכילה ככלי קליני
מנחה: ד"ר רחל בכנר.
ילנה פורטנוב נאמן, עבודת ד"ר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
פיתוח מיומנות לחשיבה אסטרטגית במתמטיקה בגישות ההוראה המפורשת והבלתי מפורשת בקרב תלמידים מוכשרים מהמועדון המתמטי "קידומטיקה"
מנחה: פרופ' מרים עמית.
מיכל לינצקי
ילנה פורטנוב נאמן
אורלי ברוורמן
גלעד בן גל
2018
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר אורית איזנברג.
אורלי ברוורמן, עבודת גמר, המרכז האקדמי רופין
משחקיות הורית: הגדרה, פיתוח כלי מדידה ותיקופו
מנחה: ד"ר מעין שורר.
גלעד בן-גל, עבודת ד"ר, האוניברסיטה העברית
פיתוח ותיקוף של מבחני ניבוי למיומנות ידנית ברפואת שיניים
מנחים: פרופ' ארוין וייס ופרופ' אמתי זיו.
2017
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר חנן גולדשמידט.
יוליה ליפשיץ-ברזילר, עבודת ד"ר, האוניברסיטה העברית
דרכי התמודדות עם קשיים בקבלת החלטות בבחירת תחום לימודים ומקצוע
מנחים: פרופ' איתמר גתי ופרופ' משה טטר.
2016
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר ריטה סבר.
לירז טל, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית
הבדלים מגדריים במאפייני תפיסת העצמי של תלמידים מחוננים
מנחה: פרופ' ענת זוהר.
2015
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר צור קרליץ.
דוד ברקוביץ, עבודת ד"ר, אוניברסיטת חיפה
לשאלת קיומו ואופיו של גורם כללי באישיות
מנחים: פרופ' ברוך נבו וד"ר גלית ערמון.
עדי לוי ורד
לירון צוברי
2014
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר ענת בן-סימון.
עדי לוי-ורד, עבודת ד"ר, אוניברסיטת תל אביב
האומנם מוכנים מורי העתיד לאתגר של הערכת לומדים?
מנחה: פרופ' פאדיה נאסר אבו אל-היג'א.
לירון צוברי, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית
לתקנן או לא לתקנן? על היתרונות שבשימוש ציוני תקן של פריטי שאלונים ומבחנים בחישוב ציון כולל
מנחים: פרופ' אלישע באב"ד ופרופ' אייל גמליאל.
2013
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר חנן גולדשמידט.
אביאל חדד, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית
מנחים: פרופ' אבי ישראלי וד"ר נעמי גפני.
יוסי חסון, עבודת מ.א, המכללה האקדמית תל אביב–יפו
פיתוח כלי מבוסס יכולת למדידת אינטלגנציה רגשית-חברתית
מנחה: ד"ר דלית לב ארי.
אביאל חדד
יוסי חסון
חוה ניומן
2012
יו"ר ועדת הפרס: ד"ר אבי אללוף.
חוה ניומן, עבודת מ.א, אוניברסיטת תל אביב
מידול הקשר בין מאפייני התלמידים הישראליים בני ה-15 לבין ההישגים שלהם במדעים במבחני PISA 2006
מנחה: פרופ' פאדיה נאסר אבו אל היג'א.
פנינה אל-על אנגלרט, עבודת מ.א, אוניברסיטת בן גוריון
שיתוף עובדים בקבלת החלטות באמצעות תהליכי הערכה פנימית: המקרה של הארגון הציבורי-חינוכי, בית-הספר העל-יסודי
מנחה: פרופ' שלמה מזרחי.