מידעונט אפי
גיליון 1
דבר העורכת
חברות יקרות וחברים יקרים,
המידעונט של אפי הוא מידעון מקוון חדש של האגודה הפסיכומטרית הישראלית (אפי), אשר נועד לשמש כבמה לחילופי מידע, ידע ודעות בין כל המתעניינים והעוסקים במבחנים, במדידה ובהערכה בכלל, וחברי האגודה בפרט.
מתפרסמים בו דיווחים על הפעילות המקצועית של חברי האגודה, על יוזמות וחידושים, על ספרים ומאמרים, הזדמנויות לפיתוח מקצועי, דווחים על אירועים שהיו, עדכונים לגבי אירועים עתידיים, ועוד. נשתדל לארח במידעונט שיח פולמוסי על נושאים הרלבנטיים לחברי אפי, ונרצה להעשיר אותו בסיכומים ורשמים מהכנס השנתי של אפי ומכינוסים רלבנטיים אחרים שבהם השתתפו חברי האגודה.
בזכותם של החברים הרבים שנענו לקריאה לתרום מידע לפינות המיוחדות של המידעונט (תודה!), הגיליון הראשון שלו מכיל את הנושאים הבאים:
-
פינת היו"ר – דברי ד"ר צור קרליץ, יו"ר אפי.
-
פינת המומחה – הפעם: על מיתון ותיווך במערך מחקר הכולל מדידות חוזרות באמצעות תוסף MEMORE, מאת ניר מילשטיין מאוניב' בר אילן.
-
"חם מן התנור" – ד"ר הלנה קימרון, מנהלת ההערכה ב"מכון אבני ראשה", מספרת על השלב הראשון של מחקר על חמשת ממדי הסקרנות.
-
"נא להכיר" – את יחידת ההערכה של מכון דוידסון , מאת המנהלת שלה נעמה בר-און.
-
"מבזקים" - ידיעות קצרות – הפעם: על כנסים רלבנטיים בארץ (אפי 2020), באירופה (ICP 2020 ,EES 2020) ובארה"ב (NCME 2020, ו- IMPS 2020), ועל שתי קבוצות פייסבוק חדשות ברשת: 1 - הקהילה הישראלית להערכה מקצועית, 2 - עושים מדידה אחרת.
-
"בצער רב" – דברי הספד של פרופ' רות בייט על ד"ר אלי זבולון שנפטר לאחרונה.
בגליון 2 של המידעונט יהיו בין היתר גם הפינות הבאות:
-
"הייתי בכנס/השתלמות..." – שלוש מלגאיות הדוקטורט של הוועדה הישראלית לעידוד לימודי הפסיכומטריקה יספרו על לימודי התעודה בפסיכומטריקה.
-
"מנקודת מבטי המקצועית" – על מבחני רישוי ופסיכומטריקה, מאת הפסיכומטריקן והיועץ המשפטי של אפי ד"ר חנן גולדשמידט.
אנא קראו, העירו והגיבו על דברים שנכתבו בגיליון הזה, הראשון, של המידעונט של אפי, ותירמו לאלה שיבואו אחריו - כדי לסייע לקידום מעמדו כבמה משמעותית לחילופי ידע ודעה בין כל המתעניינים והעוסקים בהיבטים השונים של הפסיכומטריקה.
בפנייתכם/ן (אל ritasever9@gmail.com) נא זכרו לציין שם, תואר אקדמי, השתייכות אקדמית/ארגונית , כתובת דוא"ל ומספר טלפון להתקשרות.
תודה,
ד"ר ריטה סבר
עורכת המידעונט והיו"ר הנבחר של אפי
"פינת המומחה"
טיפים לשימוש בתוכנות סטטיסטיות וכלים אינטרנטיים רלבנטיים
מיתון ותיווך במערך הכולל מדידות חוזרות באמצעות תוסף MEMORE
מאת: ניר מילשטיין, דוקטורנט באוניברסיטת בר-אילן
לעתים קרובות מחקרים במדעי החברה מצריכים שימוש במערך מדידות חוזרות (Repeated Measures). למשל, מעריכי תכניות יבדקו את התפקוד החברתי בבית הספר של ילדים בסיכון, לפני ואחרי תכנית התערבות, כאשר הילדים (או המחנכים) ישיבו על שאלון תפקוד חברתי לפני ואחרי התכנית. עם זאת, לחוקרים רבים חסר ידע בנוגע לאופן ניתוח מערך כזה, ולכן מסתפקים בבחינת הבדלים בין לפני לאחרי, "pre" ו-"post" (למשל באמצעות מבחן t למדגמים תלויים), למרות שניתן להפיק מידע רב הרבה יותר מהנתונים שנאספו.
לעתים, כאשר ירצו החוקרים לבחון אילו משתנים מנבאים את השיפור בתפקוד החברתי, ואילו משתנים ממתנים/מתווכים את השיפור, הם יבנו משתנה תלוי חדש שייצג את ההבדלים בין המדידות – "ציון דלתא" המחושב למשל כציון התפקוד החברתי אחרי ההתערבות פחות הציון לפני ההתערבות. גישה זו איננה מומלצת, שכן מדידת הלפני, ה-T1, נוטה להיות במתאם שלילי עם ציון הדלתא. כמו כן, ציון הדלתא מושפע מהטיות כמו רגרסיה לממוצע ואפקט תקרה או רצפה (Hayes, 2018; Hayes & Darlington, 2017).
ניתן לבחון מודל מדידות חוזרות הכולל תיווך ו/או מיתון באמצעות ניתוח משוואות מבניות ,(SEM) אך מודלים כאלו הם מורכבים ומצריכים מספר רב של משתתפים. תוסף חינמי וחדש יחסית ל-SPSS, ול-SAS בשם MEMORE (כלומר Mediation and Moderation for Repeated Measures; ראו: Montoya & Hayes, 2017) מאפשר בדיקת מודל הכולל מדידות חוזרות עם משתנה/ים מתווך/ים או ממתן/ים, באופן פשוט יחסית, המזכיר את תוסף ה-PROCESS (ראו: Hayes, 2018). תוסף MEMORE מאפשר בחינה של ניתוח נתיבים (path-analysis), בהתבסס על גישתם של Judd, Kenny and McClelland (משנת 2001) לתיווך ולמיתון במדידות חוזרות, וכולל רווח בר-סמך המתבסס על דגימה מחודשת (bootstrapping) או על גישת Monte-Carlo. באופן כללי, .Judd et al (משנת 2001) מציעים לנכות ממשתנה הדלתא את השונות של המשתנה המתווך בשתי המדידות שלו.
במודל נתיבים, נהוג להתייחס למשתנה הבלתי תלוי כ-X, למשתנה המתווך כ-M, למשתנה הממתן כ-W ואל המשתנה התלוי כ-Y. במערך מדידות חוזרות אין למעשה X "אמתי" בנתונים, ולכן נתייחס אליו כאל זמן המדידה (לחילופין סוג טיפול – תרופה מול פלסבו למשל). המשתנה/ים המתווך/ים (M) יהיה השינוי במשתנה/ים המתווך/ים בין שתי המדידות, למשל עלייה בציון חוללות עצמית, שנמדדת גם היא בשתי נקודות הזמן. Y יהיה השינוי בין שתי המדידות של המשתנה התלוי, עם תיקון סטטיסטי שמתגבר על ההטיות. התוסף מאפשר בחינת מודל עם תיווך פשוט (X → M → Y) מקביל (X → M1 → Y; X → M2 → Y) או סדרתי (X → M1→ M2 → Y). למשל, התוסף יאפשר לבחון האם השתתפות בתכנית משפרת חוללות עצמית והאם השיפור בחוללות העצמית מנבא בתורו שיפור בתפקוד החברתי.
מבחינת מיתון, המשתנה הממתן (W) יהיה משתנה הנמדד בנקודת זמן אחת בלבד. התוסף מאפשר בחינת שני סוגים של מיתון, תוספתי (Additive) ומוכפל (Multiplicative). הסוג הראשון מאפשר בחינה של קשר בין X ל -Y שממותן על ידי W, כאשר יכולים להיות עד חמישה ממתנים (עד חמש אינטראקציות זוגיות). הסוג השני מאפשר גם הוא בחינה של עד חמישה ממתנים אך עם תלות אחד בשני. למשל, נוכל לבחון אינטראקציה משולשת בין השתתפות בתכנית, מגדר ומגזר בניבוי שיפור בתפקוד החברתי. מאמר שהתפרסם לאחרונה (Montoya, 2019) מפרט כיצד התוסף מחשב מיתון במערך מדידות חוזרות.
את הניסיון שלי עם התוסף רכשתי כאשר התבקשתי לייעץ סטטיסטית לחוקרות שבוחנות את השפעתה של סדנת מנהיגות על מנהלים בדרג ביניים בסקטור הציבורי, מערך שכלל שתי מדידות חוזרות, לפני ואחרי. למדתי שלתוסף מספר חסרונות: (1) הוא לא מאפשר בחינה של מודל הכולל תיווך ומיתון ביחד (תיווך ממותן); (2) המשתנה התלוי מוכרח להיות רציף. המשתנים הממתנים\מתווכים יכולים להיות גם קטגוריאליים, אך לא סדורים ו-(3) ניתן לבחון מודל עם שתי מדידות חוזרות בלבד. ובכל זאת, כאשר התוסף עונה על הצרכים, הוא מאפשר לבחון את המודל באמצעות מבחן אחד בלבד, וחוסך עבודה רבה, למשל מרכוז משתנים ובניית משתני אינטראקציה באופן ידני. כמו כן, התוסף מתגבר על הפרת הנחת הלינאריות כאשר בוחנים תיווך לפי שיטות מסורתיות (i.e., Baron & Kenny, 1986; Sobel, 1982).
References
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173.
Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis second edition: A regression-based approach. New York, NY: Guilford Press.
Hayes, A. F., & Darlington, R. B. (2017). Regression analysis and linear models. Concepts, Applications, and Implementation. New York, London: Guilford Press (Methodology and the Social Sciences).
Judd, C. M., Kenny, D. A., & McClelland, G. H. (2001). Estimating and testing mediation and moderation in within-subject designs. Psychological Methods, 6(2), 115.
Montoya, Amanda K, & Hayes, A. F. (2017). Two-condition within-participant statistical mediation analysis: A path-analytic framework. Psychological Methods, 22(1), 6.
Montoya, Amanda Kay. (2019). Moderation analysis in two-instance repeated measures designs: Probing methods and multiple moderator models. Behavior Research Methods, 51(1), 61–82. https://doi.org/10.3758/s13428-018-1088-6
Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological Methodology, 13, 290–312.
בגליון הבא תכלול הפינה הזאת הסבר של נעם כאהן, מהמרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו), על:
עיצוב טבלאות בפלטים של SPSS
פינת היו"ר
שלום רב לחברי אפי!
ברכות לד"ר ריטה סבר על הובלת הגרסה המחודשת של מידעונט אפי. זוהי דרך נהדרת לחברי האגודה לשתף ולהיחשף לידע מקצועי מגוון. אני מקווה שתמצאו כאן מידע חשוב, שימושי ומעניין.
אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לספר לכם קצת על הנעשה "מאחורי הקלעים" של אפי.
לאחר הכינוס האחרון, סיים פרופ' אייל גמליאל את תפקידו כיו"ר אפי, אני התחלתי את כהונתי, ובמקביל ד"ר ריטה סבר החליפה אותי בתפקיד היו"ר הנבחרת. לקראת כינוס אפי הקרוב, שיתקיים ב-11 בפברואר 2020, נערוך בחירות למועצת אפי ולוועדת הביקורת (יש לבחור 4 חברי מועצה וחבר וועדת ביקורת). בקרוב תישלח אליכם הזמנה להצבעה אלקטרונית. זוהי הזדמנות לקחת חלק בהנהגת האגודה ולתרום לפיתוח קהילת העוסקים במדידה והערכה בארץ.
ביוני האחרון נפרדנו משרה שפירא ששימשה מזכירת האגודה מיום היווסדה. שרה הייתה עמוד התווך של האגודה, וריכזה בידיים נאמנות את כל הנושאים המנהליים השוטפים, ובמרכזם את הכינוס השנתי של אפי. זוהי השנה הראשונה שאנו מנסים לפעול ללא מזכיר/ה. תפקידיה של שרה חולקו בין יו"ר האגודה, הגזבר, ויו"ר הכינוס. אני מאחל לשרה הצלחה בהמשך דרכה, ומקווה שתפקוד האגודה לא ייפגע. בישיבת המועצה האחרונה הוחלט שכהוקרה לשרה, היא מוזמנת להשתתף כאורחת כבוד בכל הכנסים העתידיים של אפי.
לאחרונה ביצענו מספר פעולות במועצת אפי שנועדו לצמצם את ההוצאות השוטפות של האגודה, ולהסדיר היבטים כספיים מול רשויות המדינה (רשם העמותות, רשות המיסים, וכו'). אנו מקווים שפעולות אלו יאפשרו לנו להתנהל באופן תקין וחסכני בשנים הבאות וכן יסייעו לנו לקבל "מספר ספק", שיאפשר לאנשי הצבא להשתתף בכינוסים הבאים.
שינוי נוסף שהתרחש לאחרונה הוא המעבר לפלטפורמה חדשה לאתר אפי. אתם מוזמנים להיכנס לאתר ולהתרשם מהשינוי (http://www.ispa.org.il). האתר החדש זול יותר ומאפשר לנו גמישות רבה יותר מזו שאיפשר האתר הקודם, וכמו כן הינו מותאם לטלפונים חכמים. אם יש לכם רעיונות לשיפור האתר אתם מוזמנים לשלוח אותם אלי.
ישנן מספר יוזמות נוספות שמועצת אפי דנה בהן ופועלת לקידומן. היוזמות עוסקות במהות של אפי כארגון המאגד אנשים העוסקים במבחנים, מדידה והערכה בתחומים שונים. אנו מנסים לחשוב על דרכים יעילות וישימות בהן אפי יכולה להשפיע על תחום הפסיכומטריקה בארץ. לדוגמה, על ידי העלאת המודעות לתחום בקרב סטודנטים, חיזוק הפיתוח המקצועי של חברי אפי, דיוק ההגדרות המקצועיות של העוסקים בתחום בארץ וכן הלאה. בשנה הקרובה נפנה אליכם בנוגע לסוגיות אלו ונשמח לשמוע את דעתכם ולקבל את שיתוף הפעולה שלכם.
במהלך כהונתי כיו"ר אפי אני מתכוון להמשיך את החשיבה על המהות של אפי ועל מיצובה בחברה הישראלית. תחום המדידה והערכה בארץ, ובעולם כולו, סובל מבעיות רבות הנובעות ממגוון סיבות, וביניהן חוסר ידע בציבור, חוסר מקצועיות אצל חלק מהעוסקים בתחום, ושימוש לא נכון בכלי מדידה ותוצאותיהם. עבורי, אפי היא לא רק הכנס השנתי, אלא הבית המקצועי שלי, המחבר אותי לכל העוסקים בתחום בארץ (או לפחות לרובם). אפי יכול להיות הכוח להשפיע לטובה על מצב התחום בארץ. אני מקווה שיחד נוכל למצוא את המסלול שיוביל את אפי לעשות זאת.
בברכה
ד"ר צור קרליץ, יו"ר אפי
"חם מן התנור"
פרסומים חדשים של/בשביל חברי אפי
הלנה קימרון מספרת על -
מחקר על חמשת ממדי הסקרנות*
מנוחה בירנבוים1, פאדיה נאסר-אבו אלהיג׳א1, חני שלטון2, הלנה קימרון3, רובנה רוסנסקי4 ונריה שחור2
(1אוניברסיטת תל אביב; 2האוניברסיטה הפתוחה; 3אבני ראשה; 4מכללת לוינסקי)
סקרנות, בהגדרתה הפופולרית, הינה דחף לחיפוש אחר ידע והתנסויות חדשים. כיום מקובלת על חוקרי הסקרנות התייחסות רב-ממדית למבנה זה, אך קיימת ביניהם מחלוקת בדבר מספר הממדים שצריכים להרכיב כלי למדידת סקרנות, ומהו טיבו של כל ממד. לאחרונה הוצע על ידי קשדן ועמיתיו ([1] 2018 ,.Kashdan et al) להתייחס למבנה חמישה-מימדי של סקרנות. חמשת הממדים שהוצעו על ידם ואשר נמדדים באמצעות שאלון ייעודי שפתחו (5-DC Scale) הם: חדוות חקירה (ח״ח); רגישות לחסך במידע (ר״ח); סובלנות למתח (ס״מֹ) ולאי וודאות; סקרנות חברתית (ס״ח); חיפוש ריגושים (ח״ר).
במחקרנו עשינו שימוש בשאלון חמשת ממדי הסקרנות של קשדן ועמיתיו אותו תרגמנו והתאמנו לאוכלוסייה הישראלית.
הצבנו למחקרנו שתי מטרות עיקריות, האחת, לתקף את הגרסה העברית של סולם חמשת ממדי הסקרנות של קשדן ועמיתיו (להלן, 5-מ״ס) ואת ארבעת טיפוסי הסקרנים שזוהו על ידם (״המתלהבים״, ״פותרי הבעיות״, ״האמפתיים״ ו-״הנמנעים״). המטרה השנייה, העמקת ההבנה אודות הרשת המושגית והתצפיתית של הסקרנות על הקשרים שבין רכיביה ובפרט, תפקידיהם של סובלנות למתח ושל חיפוש ריגושים בעיצוב סקרנות אפיסטמית (ח״ח ו-ר״ח) וחברתית, וכן הקשרים בין ממדי הסקרנות למשתנים אחרים. לשם כך תגברנו את המדידה הכמותית בראיות איכותניות ובמשתנים נוספים, בכללם פעולות מונחות ערכים (רווחה אישית, ערכים מוסריים, ערכים דתיים, אידיאולוגיה חברתית ואיכות הסביבה) ועיסוק ראשי.
שאלון המחקר שלנו הורכב מחמישה חלקים: הראשון כלל שאלות פתוחות (בהן נדרשה השלמת משפט) המתייחסות לאובייקטים או מצבים הקשורים לכל אחד מחמשת ממדי הסקרנות (סוגי שאלות עניין, תגובות לקושי בפתרון בעיה, למצבי אי-וודאות, למפגש עם אנשים חדשים ול״הליכה על בטוח״). החלק השני כלל את פריטי שאלון 5-מ״ס; בשלישי נכללו תיאורים של ארבעת טיפוסי הסקרנים שזיהו קשדן ועמיתיו, אותם התבקשת לדרג לפי המידה בה כל אחד מהם מתאר אותך; ברביעי נכלללה רשימת ששת הערכים המנחים פעולה, לגביהם התבקשת לציין את המידה שבה כל אחד מהם נוגע לך או מניע את מעשיך; החלק החמישי כלל פריטי מידע דמוגרפי.
המדגם (המזדמן) שנאסף בשיטת כדור השלג, מנה 266 משיבים בגילאים שבין 18 ל-81 שנים, מתחומי עיסוק מגוונים. גברים היוו כחמישית מהמדגם ותחום החינוך הופיע בכשתי חמישיות מהדיווחים אודות העיסוק הראשי.
שיטות כמותיות ואיכותיות שימשו לעיבוד וניתוח הנתונים. בניתוחים הכמותיים נעשה שימוש בטכניקות סטטיסטיות חד- דו- ורב-משתניות. לעיבוד השאלות הפתוחות נעשה שימוש בניתוח תוכן שבאמצעותו בנינו סכמת סיווג המורכבת משטחות ואלמנטים של מאפייני סקרנות. הסכמה כוללת דוגמאות אותנטיות (ציטוטים מתוך התשובות) ונתונים על התפלגותם במדגם. על הנתונים המקודדים נערכו גם ניתוחים סטטיסטיים. האלמנטים של כל שטחה סווגו לשלוש רמות המציינות מאפיינים חיוביים, שליליים ומעורבים של סקרנות. מספר המאפיינים שנבחרו בכל רמה קובצו מעבר לשטחות וכך נוצרו לכל שאלה פתוחה שלושה משתנים, המציינים רמות סקרנות גבוהה, בינונית ונמוכה. בהמשך, בוצעו ניתוחים סטטיסטיים על מנת לבחון את הקשרים בין המשתנים שהופקו מהתשובות הפתוחות לבין המשתנים שהופקו מהתשובות לפריטים הסגורים.
להלן עיקר ממצאי המחקר:
א. המבנה של חמשת ממדי הסקרנות תוקף באמצעות ניתוח גורמים מאשש (CFA) על נתוני שאלון 5-מ״ס. נבדקו גם המהימנויות הממוצעים וסטיות התקן של הסולמות. מהשוואת הממצאים שלנו לאלה המדווחים ע״י קשדן ועמיתיו ניתן להסיק שהמאפיינים הפסיכומטריים של הגרסה העברית של סולם 5-מ״ס הינם בהלימה משביעת רצון עם אלה של הגרסה האנגלית המקורית.
ב. התפלגות התשובות לשאלות הפתוחות הצביעה על שונות ניכרת וכתוצאה מכך נוצר רפרטואר עשיר של מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים הקשורים לממדי הסקרנות שנמדדים באמצעות סולם 5-מ״ס.
ג. בחינת הקשרים בין מאפייני סקרנות גבוהה בכל אחת מחמש השאלות הפתוחות הצביעה על קשרים חיוביים ומובהקים בין רמת התמודדות גבוהה במצבי אי-ודאות לבין רמות התמודדות גבוהות במפגש עם אנשים חדשים, ועם קושי בפתרון בעיות. קשרים חיוביים ומובהקים נמצאו גם בין שאילת שאלות ברמה גבוהה לבין התמודדות ברמות גבוהות עם קושי בפתרון בעיה ועם מצבי אי-ודאות.
ד. גם בחינת הקשרים בין מאפייני סקרנות גבוהה בשאלות הפתוחות לבין ציוני סולם 5-מ״ס הצביעה על קשרים מובהקים וחיוביים בין מרבית המשתנים.
ה. על בסיס הציונים בחמשת סולמות הסקרנות אותרו באמצעות ניתוח אשכולות ארבעה פרופילים של סקרנות שכונו על ידינו: ״סקרנות רב-כיוונית״, ״סקרנות עצמית״, ״סקרנות כלפי אנשים״ ו״סקרנות מחקרית״. בחינת תשובותיהם לשאלות הפתוחות של נבדקים אחדים שסווגו בניתוח הסטטיסטי לכל אחד מהאשכולות (הפרופילים) הדגימה היטב את מהותו של כל אחד מהפרופילים.
ו. נמצאה הלימה משביעת רצון בין ארבעת הפרופילים שעלו במחקרנו לבין ארבעת טיפוסי הסקרנות שזוהו על ידי קשדן ועמיתיו במחקרם, שהתבסס על בטרייה רחבה של שאלונים בנוסף לשאלון חמשת ממדי הסקרנות. ההקבלה היא בין פרופיל 1 (סקרנות רב-כיוונית) לבין טיפוס 1 (המתלהבים), בין פרופיל 4 (סקרנות מחקרית) לבין טיפוס 2 (פותרי הבעיות), בין פרופיל 3 (סקרנות כלפי אנשים) לבין טיפוס 3 (האמפתיים), ובין פרופיל 2 (סקרנות עצמית) לבין טיפוס 4 (הנמנעים).
ז. הפרופילים שעלו במחקרנו נמצאו מובחנים ביניהם באשר לדיווח על פעולות מונחות ערכים ועל מקצוע ראשי.
לסיכום, למרות ההטיה הקיימת במדגם מבחינת מגדר, רמת השכלה ועיסוק, ממצאי מחקרנו תומכים בתקפות המבנה של סולם 5-מ״ס בגרסתו העברית. יתר על כן, התיאורים האותנטיים של תגובות לאובייקטים או למצבים הקשורים בסקרנות מאירים היבטים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים הקשורים לכל אחד מחמשת ממדי הסקרנות שנמדדים באמצעות שאלון 5-מ״ס, וכן את הקשרים של מאפייני היבטים אלה עם סולמות הסקרנות. הממצאים אף שופכים אור על תפקידה של אי-ודאות חיובית (סובלנות למתח) ושל חיפוש ריגושים בעיצוב הסקרנות האפיסטמית והחברתית וכן על סוגי שאלות המעניינות אנשים סקרנים ועל ערכים שמניעים אותם לפעולה.
*לאחרונה התפרסם מאמר ראשון על המחקר הזה:
Birenbaum, M., Nasser-Abu Alhija, F., Shilton, H. Kimron, H., Rosanski, R., & Shahor, N. (2019). A further look at the five-dimensional curiosity construct. Personality and Individual Differences, 149, 57-65.
_______________
הערות:
-
המסמך הנ״ל הופץ בסיום עיבוד הנתונים לאלו מבין משתתפי המחקר שבחרו לציין כתובת דוא״ל על גבי השאלון.
-
מחקר זה הוא ראשון בסדרת מחקרינו בנושא הסקרנות. סקירה קצרה על תכנית המחקר ועדכונים שוטפים ניתן למצוא בקישורית הבאה:
https://www.researchgate.net/project/Curiosity-and-joy-of-Learning-What-Why-and-How-to-cultivate
[1] Kashdan, T. B., Stiksma, M. C., Disabato, D. J., McKnight, P. E., Bekier, J., Kaji, J. & Lazarus, R. (2018). The five-dimensional curiosity scale: Capturing the bandwidth of curiosity and identifying four unique subgroups of curios people. Journal of Research in Personality, 73, 130-149.
"נא להכיר"
אנשים וארגונים שעוסקים במבחנים, מדידה והערכה
יחידת ההערכה במכון דוידסון
מאת: נעמה בר-און, מנהלת היחידה
מכון דוידסון הוא הזרוע החינוכית של מכון ויצמן. ככזה, עוסק המכון במגוון רחב ביותר של פעילויות בתחום החינוך המדעי. המורכבות של פעילות המכון מחייבת גם מורכבות ההערכה.
יחידת ההערכה במכון הוקמה לפני קרוב לעשור כאשר ייעודה המרכזי הוא 'מתן שירותי הערכה בתחומי החינוך המדעי'. ועל כן בחרה יחידת ההערכה לתת מענה למגוון הרחב של הצרכים. אנו לא מסתפקים בהערכה של שביעות הרצון ודרכי ההנהלות אלא מוסיפים עליה גם –
-
סיוע בתכנון, בניית מודל לוגי ובכללו תיאוריית השינוי והגדרתם של מטרות ויעדים.
-
פיתוח כלי מיון ייחודיים.
-
דגש על הערכת השפעות, תוצאות ותרומות. הן בטווח הקצר והן בטווח הרחוק ברמה של אימפקטים מכוניים.
בהיבט זה אנו שואלים: מהן התרומות הממשיות של הפעילות שלנו למשתתפים, מה נלמד? מה נרכש ברמת ידע, תודעה ומיומנויות? מה לא השגנו?
לשם כך אנו מפתחים מטלות ביצוע אשר מסייעות לנו להעריך את המיומנויות שהשיגו משתתפי התוכנית, אם בהשוואה בין תקופות ואם בהשוואה לקבוצות אחרות. המטלות הן מותאמות-תכנית. כל אחת מהן מבוססת על שאלות מתחומים שלא נלמדו בתוכניות הלימודים וכך מאפשרת הערכה של המיומנויות שנרכשו ללא תלות בבקיאות בתחום הדעת. המטלות מטבען פתוחות ומאפשרות מגוון רחב של התמודדות ועל כן ניתוחן דורש מומחיות והוא עתיר זמן. לדוגמה, בשביל הערכתה של תכנית שלקחה על עצמה לקדם פדגוגיה חדשנית באמצעים מקוונים, בנינו מטלה שכללה ארבע משימות גדולות, כאשר כל משתתף קבל ציון שנע בין 0 ל-24, ושוקלל לארבעה אשכולות של תשובות. את המטלה מלאו 81 זוגות של תלמידי כתות ח' בשלושה בתי ספר שונים (כתה וכתת בקורת בכל בית ספר). ההשוואה ביניהן איפשרה לראות באילו ממדים משתתפי תכניות המכון מצליחים יותר, במובהק, מתלמידי קבוצות הביקורת ובאילו ממדים אין הבדלים.
פעולות הערכה דומות מתבצעות עבור תכניות המכון ועבור לקוחות חוץ העוסקים בתחומי החינוך המדעי.
"מבזקים"
הפניות למידע על כנסים, קורסים, אירועים, רשתות וכיו"ב...
כנסים
• אפי 2020 - הכנס השנתי הקרוב של האגודה הישראלית לפסיכומטריקה יתקיים ביום 11.2.20 בכפר המכביה, רמת גן.
• NCME 2020 – הכנס השנתי של המועצה האמריקאית למדידה בחינוך, National Council for Measurement in Education, יתקיים בתאריכים 16-20 באפריל 2020 בסן פרנסיסקו, ארה"ב.
במקביל יתקיים שם כנס AERA.
בסמוך תתקיים בברקלי (בתאריכים 14-17.4.2020) הסדנה הבינלאומית למדידה אובייקטיבית -
International Objective Measurement Workshop - IOMW 2020 Workshop.
• IMPS 2020 – הכנס השנתי של האגודה הפסיכומטרית האמריקאית (Psychometric Society) יתקיים במרילנד, ארה"ב, ב- 14-17 ליולי 2020.
• ICP 2020 – הכנס הבינלאומי ה-32 לפסיכולוגיה (International Congress of Psychology) יתקיים ב 19-24 ביולי, בפראג.
המארגנים גאים להודיע שבכנס הזה יישא דברים זוכה פרס הנובל פרופ' דניאל כהנמן.
https://www.icp2020.com/2019/11/21/nobel-laureate-at-icp-2020
• EES 2020 - הכנס הדו-שנתי הבא של European Evaluation Society) EES) יתקיים בקופנהאגן ב- 21-25 בספטמבר 2020.
קבוצות (רלבנטיות) חדשות ברשת
• קבוצת פייסבוק טריה-טריה, שהייתי שותפה להקמתה (גילוי נאות...) בנובמבר 2019:
הקהילה הישראלית להערכה מקצועית
https://www.facebook.com/groups/565770700893180/577986099671640/?comment_id=577989713004612
מטרת הקבוצה היא להוות בית וירטואלי משותף לעוסקים בהערכה כמותית, איכותנית או משולבת, וזאת מול המגוון הרחב ביותר של מושאי הערכה, כולל: יחידים (כמו בתהליכי מיון והשמה, הערכת הישגים של פרטים לצרכי רישוי והסמכה), תוכניות, מדיניות ורפורמות, מסגרות וארגונים ( כגון הערכת בי"ס, מפעל, מרפאה, מחלקה בבית חולים, מתנ"ס, עמותה), ועוד...
• קבוצת פייסבוק שהוקמה ביוני 2019 : עושים מדידה והערכה אחרת בחינוך
https://www.facebook.com/groups/427851051400674
הקבוצה מזמינה את חבריה "להשתחרר ממגבלות המדידה הסטנדרטית" , מנקודת המוצא ש"אפשר ליצור תהליכי מדידה והערכה חינוכיים גמישים, מותאמים לצרכים, מהירי תגובה, והכי חשוב - כאלו שלא מפריעים ללמידה אלא באמת מקדמים אותם".
"בצער רב"
דברי הספד על חבר אפי שנפטר לאחרונה
לזכרו של אלי זבולון
2019-1948
אלי גדל והתחנך בקריית עמל, היום קריית טבעון. ב-1966 סיים את התיכון ומיד יצא לעתודה. הוא היה מבין המעטים שלמדו את הצרוף של סטטיסטיקה ופסיכולוגיה לתואר ראשון באוניברסיטה העברית. עם סיום התואר גוייס לחיל הים ושימש כפסיכולוג שדה יחידתי ושם דבק בו החיידק הפסיכומטרי, שבו עסק כל חייו במסגרות שונות. עד 1988 שרת בצה"ל כראש מדור מחקר ביחידה לפסיכולוגיה צבאית, כראש ענף פסיכולוגיה בחיל הים וכראש ענף פיתוח מערכות מיון במחלקה למדעי ההתנהגות. בכל התפקידים הללו עסק במיון כוח אדם, באבחון מועמדים לתפקידים שונים, בייעוץ ארגוני ובפיתוח כלי הערכה. במהלך תקופה זו סיים תואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטה העברית, ותואר שלישי, תחת הנחייתו של פרופ' לואיס גוטמן ז"ל, בנושא "חקר התנהגותם של חיילים ביחידה צבאית, במסגרת בנייתה של תיאוריה על התנהגות ארגונית".
עם פרישתו מצה"ל, הצטרף לחברת "פילת" בה עבד עד 2003, עם הפסקה של שנתיים כסמנכ"ל לפיתוח משאבי אנוש ב"אמדוקס". ב"פילת" פיתח מערכות להערכת עובדים ומנהלים, לאיתור עובדים ולקידומם, וניהל את תחום המיון. לפני הגיעו לגיל פרישה הספיק עוד לעבוד תשע שנים כמנהל יחידה פסיכולוגית במשרד ראש הממשלה שהיתה אחראית על מיון עובדים והערכתם השנתית. תחתיו גובשו והופעלו מרכזי הערכה למנהלים, נערכו סקרים, וקודמו תהליכי אבחון. שם גם פיתח וביצע סדנאות בתחום המתפתח של כשלי חשיבה.
אלי ראה בפרישה מהעבודה הזדמנות לתרום מהניסיון הרב שצבר בכל שנות עבודתו, לארגונים רבים ומגוונים כיועץ עצמאי וכמרצה. מספר פעמים בשנה נקרא להשתתף כפסיכולוג מלווה במרכזי הערכה למיון מועמדים לשפיטה ולמיון עובדים לרשמים ברשות האכיפה והגביה. בהתלהבות הציע את מועמדותו לתפקידים נוספים במגזר הציבורי אך שאיפות אלו נגדעו ב 17.11.19 כאשר ליבו נדם באופן מפתיע.
אלי היה איש מקצוע שדעתו תמיד נשמעה. הוא היה יסודי, למד כל תחום רלוונטי לעיסוקיו, סקרן, קשוב לשמוע דעות אחרות, ובעל ידע נרחב לא רק בפסיכומטריקה אלא גם בתחומים אחרים שבהם התעניין – ובעיקר בידיעת הארץ ובהיסטוריה.
אלי היה איש של אנשים – וסביבו התגבשו קבוצות רבות: חברים וחברות מבית ספר יסודי ומהתיכון שנפגשים עד היום בטיולים בארץ ובעולם; השותפים למקהלת החובבים של רעננה אליה הצטרף לפני מספר שנים; ידידיו הוותיקים מתקופת העתודה האקדמית ומהלימודים; עמיתיו מהשרות הצבאי וכמובן הפסיכולוגים שאתם למד ואתם עבד. כל אלו זוכרים אותו כחבר נאמן ותומך שתמיד מתגייס למשימות, חסר גינוני כבוד, צנוע, עם חוש הומור אדיר ומלאי של בדיחות שלעולם לא כלה, ואופטימיות סוחפת.
ומי שהיתה הקבוצה החשובה והמרכזית בחייו הייתה המשפחה – רבקה אשתו, שלושת ילדיו, כלותיו, חתנו ותשעת נכדיו שעליהם הרעיף הרבה אהבה ותשומת לב. הבית ברעננה היווה את המרכז המשפחתי בו נערכו הארוחות המשפחתיות וממנו יצאו כולם לנופשונים משותפים.
כל השותפים למעגלים הללו שסובבו את אלי, כבר מרגישים בחסרונו של מי שהיה תמיד שמח, נתן חיבוק תומך וחִייך, ושוב חִייך, ותמיד הבטיח ש"למרות הכל, הכל יהיה טוב". אז נותר לקוות ולחייך. אבל בעצב...
רות בייט-מרום